occasional diary of my native trees - občasný denník mojich stromov



streda 30. mája 2012

Oleander - Nerium oleandrum

Jeden z menej tradičných druhov, používaných na bonsai. Prvý krát som videl bonsai z oleandra na výstave v Nitre okolo roku 1997. Bol to strom Milana Roskoša a veľmi ma inšpiroval, aby som to skúsil s týmto u nás bežným "terasovým" druhom. Hádam ani nepoznám dvor, alebo schodisko v paneláku, kde by sa nenašiel nejaký oleander v črepníku.
This is one of the species, which rarely grows like bonsai. I first saw this species in 1997 at an exhibition in Nitra. This nice tree belongs to Slovak bonsai artist Milan Roskoš. It was my very first inspiration to try it with this unusual material. I guess there is no house yard without an oleander in a pot, here in Slovakia.
Moja inšpirácia z východu :) zdroj: http://www.bonsairoskos.estranky.sk/
My inspiration from the east of Slovakia - please click on http://www.bonsairoskos.estranky.sk/

Môj oleander pestovala dlhé roky na dvore moja stará mama, až mi ho darovala, za čo jej pekne ďakujem. Je to taká malá citovka a pripomienka na detstvo. Dnes má babka 85 rokov a tento jej oleander približne 40-45 rokov. Prvý hrubý rez kmeňa som urobil niekedy pred 10-12 rokmi. Strom brutálne obrašil, ale nezaoberal som sa ním, nebolo času. Teraz v posledných 2-3 rokoch som začal budovať korunu, využívajúc jestvujúce konáre. Možno som mohol ísť úplne od začiatku, ale celkom sa mi pozdávali dva kmene, aj napriek rovným partiám vyššieho z nich. Strom má odhalené, vyplavené korene neagari. Dlhé pestovanie vo veľkom črepníku znemožnilo vybudovať plochý koreňový systém. Potápať neplánujem, i keď tento druh zakoreňuje veľmi ľahko. Otázne je, či sa takéto dramatické, mangrovové korene hodia ku takémuto štýlu a druhu stromu.
Prvé vážnejšie rozhodenie koruny som robil v lete 2011, teraz v máji som niektoré nové vetvy voľne nadrôtoval, aby zdreveneli v požadovanej polohe. Tento druh ochotne raší zo starého dreva, často však z jedného miesta vyrastá 3-5 konárov, takže treba vyberať. Spodné konáre zatiaľ nechávam aby silneli a pri kmeni sa snažím rozkonárovať. Pravdepodobne niektoré spodné konáre časom pôjdu dole.
This tree is from my grandmam´s sunny houseyard, where I grew up, as a sweet childhood memory. Today my grandmam is 85, and this tree is propably 40-45 years old. First rough cut was made about 10-12 years ago. Tree started to leaf immediatelly, but I was busy at that time, so it was forgotten for a while. I started to build a crown in last 2-3 years. Maybe I should start from the beginning, but I wanted to use some old branches, even they are not perfect. As it was grown in a deep pot without repotting for a long period, roots started to be really strong. I decided to show them and make a neagari style. Only way how to make clasical  root system is airlayer it, but I am not planning to do this. It´s questionable if this neagari roots are natural for this species, or this style of bonsai.
First design of the main branches began in summer 2011. Another soft wiring was made two days ago. This is quite a strong grower, with a new sprouts from the old wood, so you have to carefully choose new growth. Low young branches grow freely, to support they thickness. Propably I will cut some of them.

Júl 2006 - July 2006


Po základnom tvarovaní v apríli 2011. After first styling in april 2011.


jeseň 2011 - autumn 2011

Máj 2012 - pohľadovka - front

Zadná strana - back

Pravá strana - right


Ľavá strana - left





2 komentáre:

  1. Ahoj Rasto, s takym stomom nemam ziadne skusenosti. Vzor si si vybral spravne, Milan Roskos je zdaleka najlepsi bonsaista na Slovensku. Co sa tvojo stromu tyka tak mam pocit ze budes mat s tym typom korenov problem, k tomu stromu mne osobne nesedia. Skusil by som potopit ak ti nikto co to skusal povrdit, ze to ten strom zvladne. Drzim palce :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj Maros. Ano, na ten Milanov oleander som pozeral ako vyorana mys. Tento moj korenovy kus je dost diskutabilny. Vacsina stromov s takymito korenmi ma viac dramaticky kmen a korunu, kdezto moja je docela pokojna, rozlozita. Zatial korene neriesim, lebo myslim ze toto by sa mohlo podarit. Koreni to ako dive, dakedy davno som zakorenil iba tak odrezok s priemerom okolo 5 cm, neviem, mozno to bol vrch tohto kmena. Teraz mam skor taku hriesnu myslienku uplne to prerobit, dat dole vacsi kmen, nechat iba mensi. Tak by sa to mohlo urobit zaujimavejsim, mozno aj korene by k tomu isli lepsie. Zbavil by som sa rovnej holej casti na vacsom kmeni. Pohladovka by bola teraz lava strana, trosku znizena. Bez toho vasieho kmena by bol strom velmi plochy, chcelo by to potom komplet nanovo korunu a to sa mi nechce. Nazivo to je trosku ine ako na fotkach. Uvidime casom, mozno zoberiem na nejaku tvarocku na poradu so skusenejsimi :)

    OdpovedaťOdstrániť